perjantai 22. elokuuta 2014

Lukumääriä ja vertailua

Tunnin aluksi kertasimme viime viikolla opittuja jonoja. Oppilaat muodostivat itsestään jonoja. He keksivät sarjan, joka toistui jonossa (esimerkiksi tyttö-poika-  ja  seisten-kyykyssä-kyykyssä-).



Tutkimme lukumääriä ja lukujonoja. Taputin käsiä, oppilaat taputtivat yhtä monta kertaa. Taputin käsiä, oppilaat taputtivat yhden kerran enemmän. Näytin lukua taululta, oppilaat hyppäsivät saman verran hyppyjä jne. Lukujonoja harjoittelimme luettelemalla lukuja 0-10 pienimmästä suurimpaan ja suurimmasta pienimpään. Kuvassa tytöt järjestävät luvut oikeaan järjestykseen. Ne kun olin edellisessä harjoituksessa sekoittanut oppilaiden pitäessä silmiä kiinni.


Sitten harjoittelimme lisää käsitteitä yhtä monta, enemmän ja vähemmän. Oppilaat jakoivat kissalle ja hiirelle palikoita. "Anna kissalle viisi palikkaa. Anna hiirelle yhtä monta."  Tämän jälkeen annettiin "kissalle yksi enemmän kuin hiirelle" tai "hiirelle yksi vähemmän kuin kissalle" jne. Konkreettinen harjoitus antoi minulle opettajana heti tietoa siitä ymmärretäänkö nämä matematiikan tärkeät käsitteet.

Lopputunnista teimme robotteja. Oppilaat pääsivät vuorotellen, pienissä ryhmissä rakentamaan robotteja. Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman monta robottia niin, että kaikki ovat keskenään erilaisia (kombinatoriikkaa).

Kissa-hiiri-alusta on Näppituntuma1:stä. Kombinatoriikkakortit löysin koulun kaapista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti