tiistai 16. syyskuuta 2014

Hajotelmia napeilla

Kertasimme vielä viime viikon hajotelmia puna-keltanappien avulla. Opetin asian ensin dokumenttikameran avulla.
Laitoin kameralle kolme punaista nappia. Piirsin ne vihkon sivulle ja sanoin, että aloitetaan aina keltaisella napilla. Keltaisia nappeja ei ole yhtään eli nolla. Punaisia on kolme. Näin ollen lasku
on 0 + 3 = 3.
Seuraavaksi käänsin ensimmäisen napin toisin päin. Sieltä paljastui keltainen nappi. Piirsin taas napit ja nyt oppilaat jo osasivat keksiä laskun. Näin kävimme kaikki kolmosen hajotelmat läpi. Lopuksi vielä piirsin keltaisen ja punaisen nuolen helpottamaan hahmottamista.

Nyt oppilaat ryhtyivät töihin ja tekivät omaan tahtiin kolmen, neljän ja viiden hajotelmat vihkoonsa.




Tämä sujui hienosti kaikilta oppilailta. Osa oli nopeampia kuin toiset. Nopeimmat katselivat Vallua tai tekivät laskuja lattialla olevista kuvista. (En ehtinyt kuvaamaan.)

Kun kaikkien hajotelmat olivat valmiit, ihmettelimme niitä vielä yhdessä dokumenttikameran ja erään oppilaan vihon avulla. "Mitä huomaatte?" --- "Mikä kuvio muodostuu kaikkien kolmen luvun hajotelmissa?" --- "Mitä tapahtuu keltaisille napeille kun mennään rivillä alaspäin?" --- "Entä punaisille napeille?" ---"Kertokaa mitä luvuille tapahtuu kun mennään alaspäin?" Ensimmäinen luku (keltainen) kasvaa yhdellä ja toinen (punainen) pienenee yhdellä."

Tässä vaiheessa kuului erään oppilaan suusta VAU! Minä tietysti ilahduin ja kysyin kenen mielestä tämä on VAU - lähes kaikki nostivat kätensä.

Minä tietysti ilahduin! Sain nimittäin samasta kuviosta wau-elämyksen viime talvena oppimisvaikeus-koulutuksessa. Tuli tunne, että tämä tunti meni nappiin! (Olihan kyseessä hajotelmat napeilla. ;) )

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti