Kuinka monta on ylärivillä? Kuinka monta on alarivillä? Kuinka monta on yhteensä?
Näytin oppilaille pikalukukortteja dokumenttikameran avulla pikaisesti. Kun poistin kortin, oppilaat tekivät saman kuvion pöydälleen värinappien avulla. Tässä harjoitettiin sekä pikalukutaitoa että muistia.
Oppilaat toimivat pareittain antaen vuorotellen parilleen ohjeita. "Anna hiirelle viisi nappia. --- Anna kissalle luku viisi." jne Ohjeenantajan piti tarkistaa onko tehtävä tehty oikein. Myös opettajan oli helppo tarkkailla lasten osaamista tämän tehtävän avulla.
Parityöskentely jatkui. Takana istuva oppilas piirsi haluamansa numeromerkin parinsa selkään. Parin piti sanoa minkä numeromerkin hän tunsi selässään. Jos vastaus oli väärä, piti piirtää sama numeromerkki uudelleen. Vuoroa vaihdettiin neljän merkin jälkeen.
Lopuksi näytin erilaisten hahmojen kuvia dokumenttikameran avulla. Oppilaiden tehtävänä oli laskea hahmojen (=örkkien) määrä ja näyttää lukumäärä minulle numerokortin avulla.
Aloitimme tällä viikolla numeromerkkien harjoittelun matematiikan vihkoomme. Viereiselle sivulle piirretään oikea lukumäärä asioita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti