torstai 18. syyskuuta 2014

Vähennyslaskuja ja lukusuoralla hyppimistä



Eilen harjoittelimme vähennyslaskun ideaa. Tänään kertasimme asiaa taululla magneettisten päärynöiden ja ilmapallojen kanssa.

Opettaja söi päärynöitä... Kuinka monta jää jäljelle? "Söin" päärynät, mikä oli lapsista hauskaa.

Ilmapallot karkailivat... Kuinka monta jää jäljelle? Ilmapallot leijuivat ylös ja laitoin ne piiloon.

Miten tämä merkitään matematiikan kielellä. Nyt alkoi sujua! Hip hurraa!



Sen jälkeen keräännyimme ihmettelemään muutama päivä sitten lattialle ilmestynyttä lukusuoraa. Sillä oli kyllä jo moni hyppinyt tuntien alussa.


Ensin hypimme lukusuoralla yhteenlaskuja. Sen jälkeen hypimme vähennyslaskuja. Pyrin korostamaan oikeaa suuntaa hypyille. Sanoitimme hypyt matematiikan kielelle. Jokainen pääsi hyppimään lukusuoralle.

Nyt kynätöihin. Laske kuviot ja merkitse niiden lukumäärä viivalle. Heitä noppaa. Merkitsi silmäluku toiselle viivalle ja yliviivaa kuvioita silmäluvun verran. Kuinka monta jää jäljelle? Tässä harjoittelimme vähentämään pelkästään luvusta viisi. Olin teipannut nopan silmäluvun kuusi. Se tarkoitti, että siinä ei ole mitään eli nolla. Lapset jaksoivat heittää noppaa aina uudelleen ja uudelleen.

Toinen kynätehtävä oli lukusuoralla hyppimistä. Tämän monisteen löysin Pinterestin avulla muokaten  laskuja meille sopiviksi.

Suurin osa ehti vielä lisätehtävänä pelata paripelejä, Halli Gallia tai laskea ranskislaskuja.
 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti