keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Vähennyslaskuja pistetyöskentelynä

Tämän viikon pistetyöskentelyssä jatkoimme viime viikolla opittujen vähennyslaskujen laskemista.
Pisteitä kierrettiin kahdella eri oppitunnilla. Ensimmäisen tunnin aluksi ohjeistin oppilaat. Kerroin ja piirsin mitä milläkin pisteellä tehdään.Pisteillä olevat numeroidut kartiot auttavat paljon pisteiden kiertojärjestyksessä. Kartiot ostin Tigeristä ja tarrat Class olssonilta. (Idean tähän kopioin muualta.)


Luokassani on alusta asti ollut viisi neljän hengen pöytäryhmää. Nämä pöytäryhmät ovat valmiita ryhmiä erilaisissa ryhmätyötilanteissa. Tällä kertaa mikään pisteistä ei ollut pöydillä vaan tehtävät tehtiin lattialla istuen/maaten sekä seisten (piste nro 5).



1. pisteellä pelattiin kahta eri vähennyslaskupeliä.



2. pisteellä laskettiin pieniä vähennyslaskuja lukualueella 0-5. "Minä haluan aloittaa tuosta!" Tämä oli jälleen lasten mielestä kiva piste. Suurin syy lienee tussilla kirjoittaminen. :) Jotkut oppilaista käyttivät apuna helminauhaa. Huomasin myös joidenkin käyttävän sormia apuna. Osa selvisi tehtävistä ilman apuvälineitä. Nämä oli nopea tarkistaa, pyyhkäistä ja antaa seuraavalle laskijalle.


3. pisteellä heitettiin noppaa ja vähennettiin nopan silmäluvun verran ötököitä. Jos nopan silmäluku oli suurempi kuin ötököiden määrä, sai heittää noppaa uudelleen. Tämä harjoitus oli kertausta viime viikkoiselle vastaavalle tehtävälle.


4. pisteellä liimattiin vihkoon harjoitus, jossa sitten laskettiin yhteen- ja vähennyslaskuja lukusuoralla. Monista oli Tuhattaituri 1-kirjan liitteistä. (Kuva jäi ottamatta.)

5. pisteellä oli useammanlaisia aktiviteettejä. Lapset valitsivat itse mitä tekevät yksin/pareittain. Moni ehti kokeilla useampaa "peliä".


a) Pyykkipoikapelissä pyykkipoika nipistettiin vastauskorttiin kiinni. Tarvikkeet olivat kenkälaatikon kannessa. Siihen pyykkipojat oli helppo irrottaa, kun oli pelannut pelin.


b) Vähennyslaskukortit olivat pinossa väärinpäin. Lasku kerrallaan laitettiin vastauksen viereen. Kun oli pelannut, piti siivota paikka siihen kuntoon, että seuraavan on kiva tulla pelaamaan.


c) Ranskispelissä laskettiin yhteen- ja vähennyslaskuja.


d) Nosta kerralla kaksi Uno-korttia. Tee niistä yhteen- tai vähennyslasku. Mieti mikä on laskun vastaus. (Ohjeistin laittamaan isomman luvun ensimmäiseksi.)


e) Vertailupeli: Nosta kaksi lukukorttia pinosta. Aseta ne vertailupohjalle. Käännä suu auki suurempaan.

Oppilaat laskivat paljon eri pisteiden avulla. Innostus säilyi koko ajan. Kukaan ei tylsistynyt tai sanonut, ettei haluaisi laskea enempää. Pystyin kontrolloimaan laskemista pisteillä 2, 3 ja 4. Näillä pisteillä näin heti miten laskeminen sujuu ja kuka tarvitsee enemmän apua kuin joku toinen.

1. ja 2. pisteen pelit ja monisteet löysin jo aiemminkin linkittämästäni Think Math- materiaalista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti