keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Yhteenlaskua ja hajotelmia


 Eilen perehdyimme yhteenlaskun ideaan. "Pihalla on yksi koira. Kaksi koiraa tulee lisää. Kuinka monta koiraa pihalla on yhteensä?" "Miten tämä merkitään matematiikan kielellä?" jne


Aloitimme myös tutustumaan lukujen 1-5 hajotelmiin. Oppilaiden aiemmin tekemät hajotuskoneet pääsivät vihdoin käyttöön. Olin monistanut jokaiselle oppilaalle liuskan, joka liimattiin vihkoon ja johon hajotukset merkittiin. Oppilas pudotti hajotuskoneeseen nappeja ja merkitsi hajotuksen liuskaansa. Tekemässäni liuskassa oli sopiva määrä rivejä, jottakaikki luvun hajotukset saatiin keksittyä/merkattua.


Seuraavaksi oppilaat hakivat opettajan pöydältä sopivan dominokasan. He piirsivät dominoilla saman luvun hajotelmat. Ohjeistin oppilasta kääntämään dominon ympäri eli piti piirtää ensin 2 ja 1 ja sitten 1 ja 2 jne... Dominohajotelmia piti olla yhtä monta kuin liuskassa olevia laskuja.





Lopuksi oppilaat rakensivat multilinkeistä tornit hajotelmaliuskan laskujen avulla.  Vinkiksi tässä kannattaa antaa, että aloittaa aina tornin rakentamisen/värittämisen alhaalta ja joka kerta aloittaa samalla värillä. Näin ollen tornin värien hahmottuminen helpottuu paljon. En tajunnut heti antaa tätä ohjetta, joten tuli tornien piirtäminen ja värittäminen vei aikaa turhan paljon. Seuraavalla kerralla jättäisin tornien rakentelut seuraavaan päivään/seuraavalle tunnille, sillä tämä projekti vei kokonaisuudessaan lähes kolme oppituntia. No, myöhemmin teemme suurempien lukujen hajotelmat, joten eiköhän se sitten suju rivakammin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti