keskiviikko 22. lokakuuta 2014

Pikalukuharjoituksia ja hajotelmia



Kaksoistunnin aluksi teimme pikalukuharjoituksia dokumenttikameran avulla. Oppilaat nostivat yhtä monta sormea kuin näkivät palloja.

Opettelimme näkemään lukumääriä "viiden voimaa" käyttäen. Tutkimme ylärivin pallojen lukumäärän ja opettelimme lisäämään siihen alarivin pallot.

Opettelimme ryhmittelemään palloja, jotta näkeminen nopeutuisi.


Vertailimme oppilasjoukkoja. Oppilaat tulivat eteen muodostaen kaksi ryhmää. Kummassa ryhmässä on enemmän? Kuinka paljon enemmän on ryhmässä A kuin ryhmässä B? Opettelimme vertailemista käyttämällä pareja apuna. Kuinka monta jäi ilman paria? Kuinka monta siis A- ryhmässä on enemmän kuin B-ryhmässä?


Tämän jälkeen harjoittelimme samaa taulukuvien avulla. (Kuvat yllä ja alla)





Kertasimme aiemmin opittua puuttuvaa yhteenlaskettavaa.
Opettajalla on seitsemän omenaa. Kolme niistä on pöydällä. Kuinka monta on korissa? jne


Toisen oppitunnin käytimme hajottamalla lukuja 8 ja 9. Luvut hajotettiin konkreettisesti hajotuskoneen avulla. Edellisellä kerralla joillakin oppilailla kesti todella kauan saada kaikki hajotelmat hajotettua. Annoin luvan huijata. Huijaus tarkoitti, että viimeisille riveille sai kirjoittaa jonkun laskun vaihtoparin, jos sen itse keksi. Esim. jos oli saanut laskun 3+5 niin sai kirjoittaa myös laskun 5+3.

Teimme myös edelliseltä kerralta tutut "nappihajotelmat".


Lisätehtäväksi varaamani muovitaskutetut monisteet olivat hyvin suosittuja!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti