torstai 9. lokakuuta 2014

Rahoihin tutustumista ja muuta


Tänään tutkimme jakotunnilla rahoja. Minä pidin pankkia ja kauppaa. Oppilaat saivat hakea kukkaroonsa 6 euroa. Tarjolla oli yhden ja kahden euron kolikoita ja viiden euron seteleitä. Jokainen sai koota rahasumman kukkaroonsa millä tavoin halusi. Vertailimme toistemme kukkaroiden sisältöä.


Tämän jälkeen lähdimme "ostoksille". Jokainen sai kertoa mitä haluaa ostaa taululta. Sen jälkeen mietimme yhdessä kuinka paljon rahaa jää, kun ostaa tämän ostoksen. Mietimme myös kuinka tämä sanotaan matematiikan kielellä. Jokainen kävi maksamassa ostoksensa minulle.


Kun ostokset oli tehty, pääsivät oppilaat nostamaan pankista toiseen kukkaroon 7 euroa. Taas vertailimme toistemme kukkaroita.


Oppilaat keksivät useammanlaisia tapoja saada kokoon seitsemän euroa.

Tällä kertaa laskimme ostosten jälkeen jäljelle jäävän rahasumman hyppimällä lukusuoralla. Jokainen pääsi ostoksille ja hyppimään lukusuoralle.


Seuraavaksi tutustuimme helminauhaan. Muutama oppilas oli tutustunut siihen jo aiemin, mutta suurelle osalle luokkaa helminauha oli uusi juttu. "Kuinka monta punaista helmeä on vierekkäin? Entä valkoista? Kuinkahan paljon punaisia ja valkoisia helmiä on tässä yhteensä? " jne...

Opettelimme yhdessä miten helminauha voi auttaa sekä yhteen- että vähennyslaskuissa. Jokainen oppilas sai oman helminauhan matikkapussissa säilytettäväksi ja tarpeen tullen käytettäväksi. Yritin ohjata käyttämään helminauhassa "viiden voimaa" eli käyttämään hyväksi sitä tietoa, että samanvärisiä helmiä on aina peräkkäin viisi.


Lopuksi laskimme laskuperhelaskuja (aiemmin jo tehtävätyyppi) tussitehtävinä...

... sekä perusyhteen- ja vähennylaskuja. Osa oppilaista halusi käyttää helminauhaa apuna.

Syysloman jälkeen jatkamme näiden asioiden parissa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti